Köpvillkor


Allmänna villkor

Dessa köpvillkor gäller beställningar från privatkunder inom Sverige. För leveranser till andra länder, vänligen kontakta oss för information.

Företagsuppgifter

BirdBox.se drivs av Birdbox Sweden som är en registrerad bifirma i Solitar AB med organisationsnummer 556973-8155.

Våra kontaktuppgifter är:

BirdBox Sweden (Solitar AB)
Svedjevägen 16A, 645 44 Strängnäs
Telefon: 0152-71 11 88
E-post: info@birdbox.se

Kundservice

Vår kundservice sker via e-post till adressen service@birdbox.se eller genom att använda vårt kontaktformulär på hemsidan. Vi försöker besvara förfrågningar inom en arbetsdag.

Vi har begränsad möjlighet att ge kundservice per telefon på bestämda tider. Vi vill dock gärna prata med dig. Om du vill att vi ringer upp dig kan du ange detta i ditt mail så hör vi av oss så snabbt vi kan.

Beställning

Du måste skapa ett konto för att kunna handla.

När du genomfört en beställning skickar vi en orderbekräftelse till den e-postadress som du angett. Om du ser något fel i beställningen är det viktigt att du kontaktar oss omedelbart. Om du inte fått en orderbekräftelse, kontrollera att din e-postadress stämmer och meddela vår kundservice så skickar vi om bekräftelsen.

Om du har angett ett mobiltelefonnummer kommer du att få en SMS-avisering när din beställning har lämnat vårt lager samt när den finns att hämta hos ditt utlämningsställe. Tillsammans med din leverans får du en följesedel som gäller som kvitto.

De produkter som visas finns i lager. Det finns dock en risk att någon annan hinner före och önskade varor tar slut innan din order registrerats, eller att de av någon annan anledning inte längre finns att tillgå. Du kommer då att meddelas detta. Du har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager

Minsta beställning som expedieras är 200 kr.

Du måste vara minst 18 år eller ha målsmans godkännande vid beställning hos oss.

Alla beställningar anses som bindande och med betalningsförpliktelse. Har du gjort en beställning av misstag så måste du kontakta oss omedelbart.

Priser

Alla priser i butiken anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av till exempel prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. Skulle priset ändras har du rätt att utan kostnad häva köpet.

Produkter

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på websidan. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet och upplösning. Vi försöker dock att på bästa sätt visa dem så korrekt som möjligt.

Vissa av produkterna levereras utan instruktionsmanual eller med instruktioner på ett annat språk än svenska. Vi försöker i möjligaste mån göra manualer tillgängliga i PDF-format på respektive produktsida i butiken.

Leverans

Frakt- och hanteringsavgiften är alltid 99 kr för köp för en totalvikt upp till 20 kg. För tyngre försändelser baseras kostnaden på vikt. Frakt- och hanteringsavgiften är densamma oavsett hur många försändelser vi delar upp beställningen på.

Produkterna levereras från vårt lager eller direkt från leverantören med hjälp av DB Schenker, Postnord eller annat fraktbolag. Normalt hämtar du ut försändelsen vid respektive fraktbolags utlämningsställe.

Leveranstiden är normalt 5-7 arbetsdagar om inte annat angivits. Om det skulle bli några förseningar i leveransen ber vi dig att kontakta oss på service@birdbox.se. Ange då även det order-ID som står i orderbekräftelsen. Vi meddelar dig om leveranser drar ut på tiden och som kund har du rätt att häva köpet vid försening.

Delleverans

För vissa beställningar kan delleveranser förekomma. Några av våra produkter skickas direkt från våra leverantörer och din beställning kan delas upp på två eller flera olika försändelser. Om du saknar en produkt i ett levererat paket, kontrollera därför först följesedeln för att se vilka produkter som ska ingå, och vänta några dagar innan du kontaktar oss.

Transportskador

Eventuella transportskador anmäls till det utlämningsställe där du hämtat ut varorna. Om du upptäcker skadan då du kommit hem tar du med varorna och emballaget till utlämningsstället och gör en skadeanmälan. Om de inte tar på sig skadeansvaret, ska du kontakta oss. Vi ansvarar för att varan är felfri vid avlämnande till transportören.

Ej uthämtade paket
Hämtar du inte ut dina varor som du beställt debiteras du 400 kr för att täcka våra frakt- och hanteringskostnader. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp. Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss om du vill nyttja din ångerrätt eller reklamera en vara.

Betalning

Du kan betala med Visa, Mastercard, direktinsättning via internetbank eller med faktura. För att kunna erbjuda dig hög säkerhet och valfrihet samarbetar vi med PayPal och Payson. Se mer nedan för information och villkor för respektive betalningsalternativ.

Om PayPal (Visa, MasterCard och PayPal-konto)

PayPal är ett av Sveriges ledande företag för betalningslösningar och de sköter betalningen på ett säkert och enkelt sätt. Det går bra att betala med VISA, MasterCard eller via ett PayPal-konto.

Läs mer om PayPal här: www.paypal.se

Om Payson (Visa, MasterCard och via din internetbank)

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

Läs mer om Payson här: www.payson.se

Om PaysonFaktura

Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.

Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 19 kr. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället.

Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Information om pantsättning. Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Av säkerhetsskäl kan leverans endast ske till din folkbokföringsadress vid fakturabetalning.


Ångerrätt

Vid köp av varor på vår webbplats gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Distansavtalslagen”). Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller någon av dig angiven person mottagit den beställda varan (ångerfristen). Ångerrätten gäller dock inte för vara som tillverkats eller väsentligt ändrats efter dina anvisningar eller som annars fått en tydlig personlig prägel. I samband med en beställning av en vara för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta.

Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om ditt beslut att utöva ångerrätten, t.ex. via ett brev avsänt per post eller e-post till service@birdbox.se. Du ska ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. order-ID, fakturanummer och namn på varan. Du kan också välja att utöva din ångerrätt genom att skicka den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se länk här).

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att du mottagit varan samt under returfrakten till och med att vi mottagit den. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till oss.

Returer ska anmälas till vår e-post service@birdbox.se. Skicka inte tillbaka en vara innan du fått instruktioner från oss.

När du ångrar ditt köp betalar vi tillbaka det belopp som du betalat för varan, inklusive frakt- och hanteringsavgifter. Vid retur av del av order återbetalas inte frakt- och hanteringsavgiften. På det belopp som ska återbetalas har vi rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Vi betalar tillbaka beloppet så fort som möjligt, dock senast inom 14 dagar från och med det datum vi tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Vi får dock vänta med återbetalningen tills vi tagit emot varan. Återbetalningen kommer att ske via det betalningsalternativ som du använde vid beställningen, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för en sådan återbetalning.

Reklamation

Vi följer gällande bestämmelser i Konsumentköplagen. Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan inom 3 år från du tog emot varan och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Vi har rätten att genomföra en omleverans eller avhjälpa felet istället för att häva köpet.

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt måste du kontakta oss på service@birdbox.se. Skicka inte tillbaka någonting utan att kontakta oss först.

Vid reklamation där köpet hävs har du rätt att återfå dina pengar inom 30 dagar från den dag då vi mottagit reklamationsmeddelandet. Om reklamationen resulterar i omleverans eller avhjälpande av felet återbetalas eventuella fraktkostnader inom 30 dagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan.

Återbetalningen kommer att ske via det betalningsalternativ som du använde vid beställningen, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för en sådan återbetalning.


Om det blir en tvist som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.

Garanti

BirdBox säljer alla produkter med 1 års garanti. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Fabrikationsfel skall konstateras av oss, varpå du erhåller fri reparation alternativt ny produkt. Produktgarantin gäller inte då vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du har orsakat skadan själv. Garantin gäller inte vid handhavandefel, felinställd produkt eller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av dess funktion och utseende, såsom ombyggnation eller annan konfigurering. Din faktura gäller som garantibevis.

Varureturer

Oavsett om din retur gäller nyttjande av ångerrätten eller reklamation är det viktigt att du kontaktar oss på service@birdbox.se innan du returnerar en vara. Du kommer då få instruktioner om hur du skapar en retursedel.

Skicka paketet till:

BirdBox Sweden (Solitar AB)
Svedjevägen 16A, 645 44 Strängnäs

Observera att du alltid måste ha mottagit samt bifogat din retursedel innan du skickar paketet till oss. Utan medföljande retursedel godkänns inte returen.   

Behandling av personuppgifter

När du skapar ett kundkonto eller genomför ett köp hos oss godkänner du att vissa personuppgifter och uppgifter om dina köp sparas och behandlas hos oss. Dessa uppgifter använder vi för att kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund, vid garantiärenden, för försäljningsanalyser samt för att uppmärksamma dig på erbjudanden och andra nyheter.

Vi behandlar dessa personuppgifter konfidentiellt och i enlighet med Personuppgiftslagen, PUL (1998:204). Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas.

Vi lämnar inte ut dina personuppgifter till tredje part, förutom när det är nödvändigt för att utföra våra åtaganden mot dig som kund, såsom för leveranser och betalningar.

Force Majeure

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför vår kontroll, såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör m.m. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Vi ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för dig som kund.

Cookies

Cookies är små textrader som läses in i datorns minne eller läggs ner som en fil på din dator. Svensk lag kräver att vi informerar om vilka cookies som används samt deras syfte. Den typ av cookies som vi använder på vår webbplats är:

  • Sessions-cookie: Håller reda på om du är inloggad på vår webbplats samt för att anpassa innehållet på webbplatsen baserat på dina tidigare gjorda val.
  • Statistik-cookie: Används för att mäta trafik och surfbeteenden, t.ex. om man besökt vår webbplats tidigare eller inte och skapa förståelse över hur enskilda besökare använder vår webbplats
  • Sociala medier cookies: Knappar på vår webbsajt ger er möjlighet att dela innehåll på sociala medier. Dessa tjänster sätter 3:e parts cookies på vår webbplats. I många webbläsare kan du välja att stänga av just 3:e parts cookies.

Om du inte vill acceptera att din dator tar emot och lagrar cookies kan du justera säkerhetsinställningarna i din webbläsare. På denna webbplats finns det utförliga beskrivningar om hur du går till väga för att stänga av cookies.

Insamling av uppgifter för tredje part

Tredjepartsleverantörer, inkluderat Google, visar annonser för birdbox.se genom sökning på www.google.se och på hemsidor på internet. Tredjepartsleverantörer, inkluderat Google, använder cookies för att visa annonser baserat på användarens tidigare besök på denna webbplats. Du kan välja att ta bort Googles användning av cookies via denna länk.

Andra tredjepartsleverantörer, såsom Facebook.com, kan också visa annonser för birdbox.se.

Copyright

Den här webbplatsen, samt allt innehåll på den, ägs av BirdBox/Solitar AB eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från BirdBox/Solitar AB. Vi reserverar oss för eventuella bild- och skrivfel på webbplatsen.

Köpvillkoren uppdaterades 2017-04-25

Du kan ladda ned köpvillkoren i PDF-format här Retursedel nedladdning



Kontakta kundservice

Vår kundtjänst är öppen 24/7

Kontakta vår "hotline"

PayPal